Page 6 - BW
P. 6

6



               Delegowanie po nowemu





                                                                    mującego  po  ustaniu  rzeczywistego  delegowania,  jest
                              dr Joanna Bzdok                       nieproporcjonalny i nie znajduje uzasadnienia w świetle
                              Dyrektor Generalna w Izbie Pracodawców Polskich  art. 56 TFUE i 57 TFUE. Taki sam zarzut dotyczy systemu,
                                                                    który  wymaga  bezpośredniego  sporządzenia  dokumen-
                                                                    tów państwa przyjmującego w przypadkach tymczasowe-
                                                                    go delegowania pracowników na okres dłuższy niż sześć
               Kumulacja aktów prawnych regulujących                miesięcy (ETS, C-515/08, dos Santos Palhota i in.).
               transgraniczne zatrudnienie w UE
                  Od wielu lat przedsiębiorcy i ich doradcy skonfrontowani
               są ze zwiększającą się ciągle ilością aktów prawnych regu-  Rozporządzenia europejskie
               lujących delegowanie za granicę pracowników, pracowników   Rozporządzenie jest wiążącym aktem prawnym. Musi być
               tymczasowych i zleceniobiorców.                   stosowane w całości na całym obszarze UE.
                  Do najważniejszych aktów prawnych, które każdy przed-  Rozporządzenia regulują w Unii Europejskiej następujące
               siębiorca i doradca prawny musi znać, należą:     kwestie podstawowe z punktu widzenia firm kierujących za
                                                                 granicę pracowników, pracowników tymczasowych i zlecenio-
                                                                 biorców:
               Europejskie prawo traktatowe
                                                                 •  Koordynacja  przepisów  o  zabezpieczeniu  społecznym
                  Tutaj  na  pierwszym  miejscu  wymienić  należy  Traktat   Kwestią  podstawową  związaną  z  delegowaniem  pra-
               o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i jego - fundamentalny dla   cowników  jest  podleganie  ubezpieczeniom  społecznym.
               firm delegujących - rozdział o swobodzie świadczenia usług.   Problematykę  tę  regulują  w  sposób  jednolity  dla  całej
                  Artykuł 56 (dawny artykuł 49 TWE) stanowi, że wszelkie   Unii  Europejskiej  dwa  rozporządzenia:  Rozporządzenie
               ograniczenia w swobodnym świadczeniu usług wewnątrz Unii   nr  883/2004  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia
               są, co do zasady, zakazane w odniesieniu do obywateli Państw   29  kwietnia  2004  r.  w  sprawie  koordynacji  systemów
               Członkowskich  mających  swe  przedsiębiorstwo  w  Państwie   zabezpieczenia  społecznego  oraz  Rozporządzenie  nr
               Członkowskim innym niż państwo odbiorcy świadczenia.  987/2009  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia  16
                                                                    września  2009  r.  dotyczące  wykonywania  rozporządze-
                  Europejski  Trybunał  Sprawiedliwości  wiele  razy  orzekał   nia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów
               o  niezgodności  praktyk  poszczególnych  państw  członkow-  zabezpieczenia społecznego.
               skich  ograniczających  funkcjonowanie  firm  zajmujących  się
               transgranicznym zatrudnieniem.                       Obydwa rozporządzenia uzupełnione są o szereg:
                                                                    -  decyzji organów Unii Europejskiej (decyzja jest wiążąca
                  I tak na przykład w oparciu o przepisy prawa traktatowego   dla tych podmiotów, do których jest skierowana i jest
               Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekał w sprawach fun-  przez nie stosowana bezpośrednio), np. Decyzja nr A2
               damentalnych dla firm kierujących za granicę personel, że:  z dnia 12 czerwca 2009 r. dotycząca wykładni art. 12
               •  Państwo  członkowskie  nie  może  zastrzec  prowadzenia   rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE)
                  działalności  jako  przedsiębiorstwo  pracy  tymczasowej   nr 883/2004  w  sprawie  ustawodawstwa  mającego
                  jedynie  dla  przedsiębiorstw  posiadających  siedzibę  na   zastosowanie  do  pracowników  delegowanych  i  osób
                  terytorium krajowym lub traktować je – w zakresie wyda-  wykonujących pracę na własny rachunek, tymczasowo
                  wania zezwolenia na wykonywanie działalności – w spo-  pracujących poza państwem właściwym;
                  sób bardziej korzystny niż przedsiębiorstwa posiadające   -  zaleceń organów Unii Europejskiej, np. Praktyczny po-
                  siedzibę w innym państwie członkowskim (ETS, C-298/09,   radnik  Komisji  Administracyjnej  ds.  zabezpieczenia
                  Rani Slovakia).                                     społecznego:  Ustawodawstwo  mające  zastosowanie
                                                                      do pracowników w Unii Europejskiej (UE), Europejskim
               •  Art. 56 TFUE i 57 TFUE powinny być interpretowane w ten
                  sposób,  że  nie  stoją  na  przeszkodzie  przepisom  krajo-  Obszarze Gospodarczym (EOG) i Szwajcarii.
                  wym  ustanawiającym  wymóg  przedstawienia  pewnych   •  Właściwość sądowa w sprawach spornych pomiędzy praco-
                  dokumentów  państwa  siedziby  (na  gruncie  konkretnej   dawcą a pracownikiem delegowanym. W tym zakresie obo-
                  sprawy,  belgijskich  rozliczeń  indywidualnych  i  odcinków   wiązuje bardzo ważne Rozporządzenie Parlamentu Europej-
                  wynagrodzenia), które są równoważne ze sporządzonymi   skiego i Rady (UE) Nr 1215/2012 z dnia 12 grudnia 2012 r.
                  w państwie przeznaczenia. Natomiast system, który wy-  w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz
                  maga przechowywania pewnych dokumentów z państwa   ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych.
                  siedziby  równoważnych  z  dokumentami  państwa  przyj-
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11